Thursday, July 7, 2011

Program Bina Negara Bangsa [PEMBINA]

Hye guys..

Nak update sikit.. Entry kali ni pasal PROGRAM BINA NEGARA BANGSA a.k.a PEMBINA.. Apa yang u ols faham bila baca nama program tersebut? mesti ada kaitan dengan politik kan? Mesti ni satu lagi agenda government untuk meraih undi, ya lah, PRU kan dah dekat.. Before join pun memang saya rasa macam tu juga, tapi sebenarnya bukan. Tanggapan awal saya sememangnya salah. Sebab program ni sebenarnya membuka minda kita untuk lebih faham and mengerti apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan negara bangsa.


Actually, negara bangsa ialah satu konsep atau bentuk kenegaraan yang memperoleh pengesahan politiknya dengan menjadi sebuah entiti berdaulat bagi satu-satu bangsa sebagai sebuah unit atau wilayah yang berdaulat. Negara atau negeri adelah entiti politik dan geopolitik, manakala bangsa pula ialah entiti budaya atau etnik. Istilah negara bangsa menandakan bahawa kedua-duanya, negara dan bangsa sebagai sama, dan ini membezakannya dengan bentuk kenegaraan yang lain, yang telah wujud sebelumnya. Jika berjaya dilaksanakan, ia menandakan bahawa rakyat berkongsi satu bahasa, budaya dan nilai yang bukan merupakan ciri-ciri negara yang telah wujud sebelumnya. Sebuah dunia dengan negara-negara bangsa juga akan melaksanakan tuntutan terhadap penentuan nasib sendiri dan autonomi bagi setiap bangsa, yang menjadi fokus utama fahaman nasionalisme.

Program ni berjalan selama 3 hari dua malam.. Bertempat di UIA yang tercinta.. First day sampai kami semua malu2 lagi.. He2.. Group saya nama Hati Malaya, kami dapat lagu Tanggal 31.. So, kami kena buat sketsa pasal lagu ni.. Syazwan, Faris, Faisal jadik tugu negara.. Suhaimie jadik tukang karot.. Mustafa, saya, Farah and Syera jadik happy family..

Mus bagik explanation memang terbaik lah:)


Ni group pewaris.

Malam pulak kami disajikan dengan cerita Avatar, err, bukit Kepong la.. Hehe.. Ni lah antara oran-orang yang dah berjaya memperdayakan kami..


Kaum adam sedang menikmati movie..:)

Banyak sangat yang menarik dalam program tu.. Antara slot-slot yang menarik dalam program tu adelah mase talk dari special branch and aktiviti riadah buat explorace...

Group Hati Malaya!

Senam aerobic pagi-pagi :)

After explore race.. sambil menunggu group yang sesat :p

Ni kawan2 baru saye. Ferd, Arif, Faris

Faisal, Lokman, Awe.. Lagi sorang tu ape ek nama?? hehe.. Lupe :p.. sorry!

Peserta2 PEMBINA.. Sayang korang!!

Amir, ???, Faris.. sorry sekali lagi.. lupe name.. hehe

kenal farah jek dalam gambar ni :p


Peserta terbaik lelaki and wanita.. Kami dari group Hati Malaya!! :)

Khalid dgn errr... Beruang Sungai??

Teck, Ferd and Faris.. korang best bro! :))

Me with our satria!

Seronok sangat join aktiviti2 macam ni sebab saya boleh kenal ramai kawan.. And yang paling penting, saya baru tersedar dari tido yang panjang yang saya sekarang begitu selesa dengan cara hidup saya. Saya tak sedar yang musuh boleh datang menyerang anytime. Dan juga, sekarang baru saya tahu mana betul, mana salah dan mana patut dibuat and yang tak patut dibuat. Kesedaran rakyat Malaysia dan saya juga masih lemah pasal nationalism spirit ni..

Antara kawan2 baru saya: faris, arif, ferd, amir, syakiri, farah, syera, baizura, wanie, suhaimie, mus, syazwan, faris ums, ain, akma , dibah, khalil, iszudin, lokman, faisal.. [name yang tak disebut tu sorry yek..kurang memori lagi la..hehe..] if nak tengok gambar2 lagi add la saya kat Facebook. :)

So guys, jom join program ni.. 11 until 13 July 2011 ni ada dibuat lagi di UIA.. Sapa2 yang berminat boleh la tanya saya ok.. tq for reading.. :)

2 comments:

Isyah Xiona said...

huh!!!sangat jeles ko dapat join!!huuu...anyway jgn lupe pulang buku yang banyak berjasa utk ko tuh nati yer...ak lum abes bace...hehe

Nazyha said...

aisyah: since when ko bace buku tu?? aku amik buku tu berhabuk2, baru lg..xpenah bukak!! nampak beno nipunye..haha